Een dagje Tadoussac

15 juni 2016 - Matane, Canada

De dag begonnen met een heerlijk ontbijt. Daarna gereserveerd voor de walvistocht. Men verzekerde ons bijna dat we walvissen zouden zien.

Tadoussac ligt aan de Saguenay Rivera. Precies daar waar de baai overgaat naar de rivier, groeit de wintermaanden  veel plancton . Diverse soorten walvissen komen rond deze tijd naar hier om zich vol te proppen. De voorspelling kwam meer dan uit, we werden bijna omringd met walvissen. Aan alle kanten zwommen ze in de buurt van onze zodiac. Wat een ervaring, je ziet ze wel eens op tv maar dit is ongelooflijk om te zien. Bijna ontroerend. De meeste waren grijs, maar later kwamen we in een groep Berluga walvissen terecht. Deze zijn helemaal wit als ze boven water komen. Prachtig om te zien. Jammer genoeg moesten we bij deze walvissen ver weg blijven en was alles wat je zag een witte flits. Toch indrukwekkend.

Na een tocht van 2,5 uur weer terug naar de haven. Daarna nog op zoek geweest naar een waterval, maar wel gehoord en toch niet gezien. Wel nog naar een uitzicht punt geweest. Altijd mooi.

Een groot deel van de middag besteed om onze route aan te passen. We zijn er achter dat de ritten te lang werden. Als je 400 km moet rijden en dan de volgende dag weer door, zie je niets van de omgeving. Nu blijven we bijna overal 2 nachten. De consequentie is dat we een deel van de route niet gaan doen. Hoe precies laat ik nog wel weten.

Ik doe er wat mooie foto's bij. De walvis is te zien, maar even goed zoeken.

Tot de volgende keer

Rina en Teunisjan.